Pokok Bunga Tahi Ayam @ Lantana Camara ini akan kujadikan Bonsai

Pokok Bunga Tahi Ayam @ Lantana Camara ini gue ketemu di Pulau Wan Man, Kuala Terengganu, Terengganu. Di tempat lain pun ada tumbuh meliar pokok spesis ini. Yang gue temui ini sudah menjalar-jalar dan akar nya sudah tersebar. Gue kerat semua batang dan dahannya, tinggal bahagian bawah beserta akar sahaja. Daun-daun yang tumbuh ini adalah tunas-tunas baru.

Pokok Bunga Tahi Ayam Lantana Camara
Pokok Bunga Tahi Ayam @ Lantana Camara

InsyaAllah gue akan upload gambar nya lagi jika ia sudah menjadi bentuk Mame Bonsai yang gue inginkan. Ntah berapa bulan atau tahun lagi tak tahu lah :-D

Update 17 Feb 2019 - Nampaknya pokok di atas dah nak mampus, akibat TERLEBIH BAJA baru-baru ini huhu. Dah ajal dia nak buat camne kan.  Lepas ni dah fobia untuk membaja pokok Lantana. Asalkan guna tanah yang baik dan siram dengan teratur sudah. Biar lambat asal selamat.

Alhamdulillah dapat Lantana baru sebagai ganti, jumpa di kawasan tepi pantai Tok Jembal. Baru mula tumbuh daun seperti gambar di bawah. Tapi saiz ini bukan untuk mame bonsai dah, tetapi bonsai biasa.

Pokok Lantana Camara

InsyaAllah akan diupdate lagi nanti jika dah tumbuh bunga dengan lebat atau pun bila dah jadi bentuk bonsai yang diinginkan. Semoga panjang umur lah Lantana ni :-D
 


0 Comments